Soveltavan draaman lyhyt oppimäärä vol I: draama ja soveltava draama

  • Panu 

Lupasin 23.9. julkaistussa blogikirjoituksessa ”soveltavan draaman lyhyen oppimäärän” blogisarjan. Draamaan liittyvät termit ja keskustelut elävät ja kehittyvät jatkuvasti, elämä tuskin muutenkaan on absoluuttinen. Siksi blogisarjan tarkoituksena ei olekaan antaa tyhjentäviä vastauksia, vaan herättää lukijan omaa pohdintaa ja syvempää ymmärrystä aiheesta. Aloitetaan!

Tässä ”opintokokonaisuudessa” pohdimme ”perinteisempää” draamaa ja soveltavaa draamaa. Mitä ne ovat pähkinänkuoressa? Mitä eroja ja yhtäläisyyksiä niillä voi olla?

”Perinteinen” draama

Kyse on taiteenlajista. Draamalla perinteisessä mielessä tarkoitetaan mm. teatterin näyttämöllä yleisölle esitettävää fiktiota, jossa kuvataan inhimillistä elämää. Draaman perustekijöihin kuuluvat mm. roolihenkilöt, tilanne ja konflikti, dialogit ja monologit. Draamassa on useita eri lajeja, joista jo Aristoteleen kirjoituksista tunnettuja ovat tarinamuotoista teatteria edustavat tragedia, komedia ja farssi. Draamakirjallisuus elää ja kehittyy koko ajan, eikä edellämainittuihin jo antiikin aikana tunnettuihin lajeihin ole mitään syytä latistaa draaman kerronnallisia ja taiteellisia mahdollisuuksia. Yleisön osana perinteisessä draamassa on katsoa esitys, tulkita(tai olla tulkitsematta) ja lähteä kotiin, tai mihin nyt meneekin elelemään(tai vaikka keskustelemaan esityksestä jonkun kaverin kanssa).

Pohdi:

  • Mikä on edellinen perinteinen draama minkä olet nähnyt/kokenut?
  • Mitä keinoja draama käytti? Liittyikö siihen selkeä tarina, tai juoni?
  • Miten draama vaikutti sinuun?

Osallistava ja soveltava draama

Osallistava ja soveltava draama hyödyntävät perinteisen draaman keinoja. Keskeisin ero on, että perinteisen draaman sijaan yleisö(sekä yleensä myös draaman suunnitelleet tekijät) nähdään ennemmin osallistujana, kuin katsojana(ja olen läkähdyksissäni tajutessani, miten häilyvä tämä rajanveto voikaan olla!!!). Yleensä soveltavassa draamassa käsitellään tosielämän tapahtumia, ilmiöitä ja teemoja. Pyrkimyksenä voi olla käsiteltävän aiheen parempi ymmärtäminen, yksilön ja yhteisön aktivointi ja voimaantuminen, sekä/tai yhteiskunnallinen muutos roolityön mahdollistaman henkilökohtaisen samaistumisen ja reflektion kautta. On hyvin tavallista, että soveltavan draaman kulkua ohjaa joku aiheesta ja tavoitteista syvällisesti perillä oleva draaman valmistelutyöhön osallistunut henkilö, esim. Forum-teatterissa tällaista henkilöä kutsutaan jokeriksi.

Reflektio draamaprosessissa: osallistujat(minä ja hän) ottavat draamassa roolit(minä2 ja hän2). Sekä roolit, että osallistujat ovat draaman aikana jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään. Draaman päätteeksi osallistujat reflektoivat omaa, toistensa, sekä roolihenkilöidensä toimintaa.

Pohdi:

  • Millaisia erilaisia näkökulmia kuvan kaavion mukaisessa reflektiossa voi syntyä?
  • Miten soveltava draama voisi soveltua kunnalliseen päätöksentekoprosessiin?
  • Mitä muita aiheita olisi kiinnostavaa käsitellä soveltavalla draamalla?
  • Onko soveltava draama taidetta?

LISÄTEHTÄVÄ: Mikä on rooli?

Jaa ihmeessä pohdintaasi ja ajatuksiasi myös kommenttikenttään! Kommenttien asiallisuus tarkistetaan ennen julkaisua.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *